skip to Main Content
КАК ДА РАЗЧЕТЕМ ЕТИКАТА НА БУТИЛКАТА С МАСЛО?

КАК ДА РАЗЧЕТЕМ ЕТИКАТА НА БУТИЛКАТА С МАСЛО?

Вземете произволно бутилка с моторно масло от рафта и ще се изправите пред много жаргон, акроними и числа, които вероятно нищо няма да ви говорят. Ръководството на автомобила ще ви даде списък с номера и букви, които се превръщат в маслени спецификации, подходящи за вашия автомобил, но няма ли да е по-добре, ако знаете какво означава всичко това? Ето какво означава.

SAE И ЧИСЛО

Дружество на автомобилните инженери (SAE), е стандартна рейтингова система, която оценява колко течно или вискозно е маслото, когато се използва в двигателя. Числото, в случая 30, показва индекса на вискозитета му.

Колкото по-голямо е числото, толкова по-вискозно е маслото. Звучи съвсем просто. Обаче, за да работи добре, маслото трябва да бъде с правилен вискозитет за смазване при различни температури. Когато петролът се нагорещи, може да се втечни прекомерно, а когато е студен – да се сгъсти. По-старите двигатели са конструирани, за да се справят с масла от един клас, но тъй като технологията напредва, маржът за грешки значително намалява и се налага по-голям контрол върху поведението на маслото:

Затова на пазара се предлагат и масла с няколко класа. Те са проектирани да се държат по различен начин при различни температури. Рейтингът се определя на същия принцип като SAE, но номерът пред „W“ показва как се държи маслото, когато е студено, а числото след „/“ посочва как се държи, когато е горещо. Така че в този случай 5W / 30 ще се държи като 5-степенно масло при ниски температури, за да е надеждно при студ, и като 30-степенно масло при по-високи температури, поддържайки вискозитета си за по-ефективно смазване.

Проверете ръководството на вашия автомобил степените, които трябва да използвате във вашия двигател, особено ако сте се насочили към мулти клас масло. Ако смазката, която изберете не е с правилен вискозитет, двигателят няма да работи ефективно.

ВИДЪТ НА МАСЛОТО

Тази информация ви позволява да разберете вида на основното масло, от което е произведен продуктът. Вариантите са:

  • Минерално масло: рафинирано петролно масло.
  • Синтетично масло: масло, произведено от рафинирани химични съединения.
  • Полусинтетично масло: смес от минерални и синтетични масла (понякога се наричат „премиум“ масла).

Синтетичните масла са много по-прецизни от обикновеното минерално масло, което означава повече контрол върху производителността на готовия продукт и премахване на примесите, така че да отговарят на екологичните стандарти.

Въпреки това някои двигатели изискват минерално масло, особено по-старите модели. Затова не забравяйте да проверите в ръководството на автомобила, преди да направите избор.

КАКВО ОЗНАЧАВАТ ТЕЗИ АКРОНИМИ?

Това е списъкът със спецификациите от производителите на оригинално оборудване (OEM). В някои случаи ръководството на автомобила ще се отнася до тези спецификации вместо или в допълнение към препоръката за клас масло. Това показва, че маслото е категоризирано въз основа на серия от тестове, извършени от изпитвателен орган или се препоръчва от производителя за употреба в конкретен двигател.

Има няколко изпитателни органа, но Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) и Американския петролен институт (API) имат най-голям авторитет. Те издават спецификации, базирани на най-новите тестове за качество. За справка може да разгледате примери за ACEA и API тестови спецификации.

Когато става дума за моторно масло, е много важно да направите правилен избор, затова винаги се съобразявайте с препоръките на производителя на вашето превозно средство!

Close search
Back To Top